Vrienden van Tulong

Wij hebben een geweldige grote God!
Door het jaar 2013 heen is de Here God trouw aan ons geweest. Door Gods genade overwinnen we elke hindernis in ons leven.

Als gelovigen van Zijn Lichaam wereldwijd en wij als gemeente “Jezus Touching Lives.”

Zo hebben we weer diverse stormen en tyfonen met Zijn Hulp en die vanuit Holland kunnen doorstaan en zijn we er sterker door geworden. Wij danken God voor deze genade, dat gelovigen zo trouw blijven en hun verre broers en zusters in de Here Jezus Christus financieel dienen.

In de vorige nieuwsbrief schreven we dat alle ramen van het wijkgebouwtje baldadig waren ingegooid met stenen. Ook tafels werden beschadigd; vanuit het gemeentehuis is geen oplossing te verwachten. Dus zijn we met de kinderopvangochtenden in de zondagschool-klassen verder gegaan. Helaas moeten de ouders nu hun kinderen wat verder weg naar de opvang brengen. Hierdoor kregen we een extra nieuwe uitdaging erbij, want in de zomer is het erg heet. We hebben naar dakisolatie gezocht, maar deze niet kunnen vinden.

Maar waar een wil is een weg.

We hebben geld ontvangen om een verlaagd plafond te laten bouwen en het eerste klas-lokaal is al klaar, onze hartelijke dank!

We hopen nog voor eind november, wanneer het oogstseizoen voorbij is en er geen werk meer is, dat we aan de tweede klas van de zondagschool kunnen beginnen.

Voordat de kerstactiviteiten weer starten zodat de temperatuur voor de kinderen wat aangenamer is.

In onze lokale kerk in Natividad gaan wij door met het toerusten van deelnemers van de Bijbeltrainingschool. Momenteel hebben we 15 studenten op woensdagmiddag die om de week Bijbelonderwijs krijgen. Dit zal hen helpen om meer dienstbaar te zijn aan onze liefhebbende God. Het is een grote hulp voor mij als voorganger, of ze nu leiding geven aan een celgroep of waar de Heer hen ook leidt, met voldoening zie ik hen onze God dienen.

Als gezamenlijke voorgangers hebben we stappen kunnen zetten in Eenheid. Zo hebben we een comité op gericht Gen.Up (General Natividad verenigde voorgangers)

Om de omliggende dorpen waar nog geen kerk gevestigd is, in aanraking te brengen met het Goede Nieuws. Wij als JTL Church hebben het gehuchtje Bravo geadopteerd. Ook helpen we het gemeentebestuur van Natividad met 'Normen en Waarden voordrachten'. Dit is eigenlijk het Woord van God in concept. Zo helpen we ook de burgemeester met zijn “Anti Armoede en ondervoeding” programma.

Zo is het lichaam van Christus een Bron van Zegen voor mensen die Hem nog niet kennen.

Het is heerlijk te zien hoe hun geloof blijft groeien, in de bestaande celgroepen maar ook door senioren-, jeugdgroepen heen  en zelfs in de groep van geïnteresseerden.

Toch hebben we hierbij ook enkele problemen zoals, nieuwe gelovigen die wel elke zondag blijven komen, terwijl de ouderen dikwijls deze samenkomsten niet bijwonen, vanwege het werk op de boerderij. Wij proberen deze problemen op te pakken door bezoekjes te brengen en hen te laten weten dat we ze missen en dat ze van waarde zijn. Ondanks deze uitdaging hebben we elke zondag tussen 100-120 bezoekende gemeenteleden en tijdens de oogst en het planting seizoen is het wat minder maar daarna loopt het weer op.

We zijn getroffen door de tyfonen Santing Haiyan waardoor bijna van alle omringende bomen zijn omgewaaid. Ook zijn sommige hun dak van golfplaten kwijt. Zelfs de ondersteunende telefoontoren kon de wind niet aan en is geknakt. Het kerkgebouw en ons huis zijn door Gods genade onbeschadigd gebleven net als onze windwatermolen.

Het enige probleem dat we hebben is, dat waar het oude kerkgebouwtje stond, en nu als speeltuinplaats dienst doet, bijna geheel vernield is door de omgevallen bomen.

Ook het hutje van het toezichthoudende echtpaar Aldos en Marlène met hun drie kinderen, één grote bouwval. Om dit te kunnen repareren hebben zij Sawali matten (gevlochten Bamboematten) en holle betonblokken nodig.

U begrijpt het al: we zullen trachten hen te helpen.

Ook in Burol blijft hun geloof in God groeien, maar ook hier is het seizoen “werken op de boerderij” hetzelfde probleem. Toch is God bezig hun geloof verder te verrijken en uit te breiden. Nieuwe leden worden toegevoegd, gezinnen die ik onlangs gezien heb, gaan niet langer naar een kerk voor een speciale stam als ‘Bisaya', maar gaan nu naar onze kerk die er voor iedereen is. Mensen uit de omgeving zien verandering in levens van de gemeenteleden. Zij reiken nu op hun beurt uit naar het dichtbijzijnde gehuchtje dat de naam Sapang Bato draagt, wat betekent ‘rivier steen’ om daar ook een kerk te planten en mensen voor Jezus Christus te winnen. Aan hun eigen kerkgebouwtje is nog maar weinig gedaan, dat komt door de zeer beperkte bijdragen van gemeenteleden. Het leven is hier hard en moeizaam. Toch proberen ze elk planting- en oogst-seizoen iets aan het kerkje te doen.

Jenilyn Latigo, de voorgangster, met haar  gaat het redelijk goed. Zij heeft van gemeente Natividad 1500 pesos (30 euro) hulp gekregen, want haar vergoeding is niet toereikend. We bidden voor een verbetering van haar financiële ondersteuning.

Lannera

Momenteel helpen onze leden deze jonge gemeente te groeien in Christus. We sturen leiders die hen helpen in lofprijs en aanbidding. Ook bieden we hulp in het jeugdwerk.

Speciaal ondersteunen nu twee oudsten onze br. Eddie Marzan. Hij heeft veel te verduren door  bespotting en beschimping van mensen uit de omgeving.

Toch is het br. Eddie zijn verlangen om Gods Weg te gaan en het Levende brood van Christus met anderen te delen.

Gebeds punten:

Bid voor de grote kerstsamenkomst voor het stadshuis, voor burgemeester en wethouders.

Bid dat Gods Geest door ons heen ander zal bereiken.

Bid dat hen door de stormen zal bewaren.

Bid voor Emy’s geestelijk herstel

Bid meer financiële middelen voor St. Tulong Natividad