Hallo lieve vrienden van Tulong.

Natividad

Het is weer tijd om elkaar eens bij te praten. in de vorige nieuwsbrief heeft Sandra Tutupary u geïnformeerd over haar ervaringen op de Filippijnen. Ook heeft zij ons ook enthousiast bemoedigd, hoe warm het daar kan zijn, en het was niet eens zomer. Ze vertelde de ventilatoren dien hun best, maar het is niet voldoende. Het is echt nodig zo snel mogelijk aan de isolatie van het kerkdak te beginnen. We waren er al meer dan een jaar hiervoor aan het sparen om dit project te kunnen uitvoeren.

In de tussenliggende periode hebben we veel overleg met elkaar gehad, want in de Filippijnen hebben ze niet hetzelfde mogelijkheden als wij hier in Nederland. De voorganger heeft meerdere keren naar de stad moeten reizen om bij diverse ijzerwinkels, de goede materialen en hoeveelheden die er nodig zijn, te vinden.

Er is daar dus geen kant-en-klaar materiaal, dus wordt iedereen ingeschakeld, eerst moest al het staal meerdere malen worden geschilderd, daarna op de juiste maat worden gezaagd, waarna de frames werden samengesteld en gelast.

Ondertussen worden er ook grote cementplaten in vier delen gezaagd, om vervolgens gewit te worden door de zusters. Het totale aantal platen voor het gehele plafond is bijna vierhonderd stuks.

Vervolgens worde de frames één voor één met katrollen omhoog gehesen en aan de dakspanten bevestigd en dat op zes tot maximaal negen meter hoogte. Waarna de metalen frames opnieuw wit geschilderd worden, om roestvorming tegen te gaan.

Vervolgens worden de witte cementplaten er tussen gelegd, zodat het gehele bovenliggend dak strak is afgesloten, zodat het nu een mooi wit geheel vormt. Wat is het fijn dat het nu een stuk minder warm is in de kerk.

Zo'n vier jaar geleden hebben we een keukengebouw kunnen bouwen. Destijds was er ook geen geld voor een plafond. Nu we eenmaal wisten hoe dat moest, hebben we dit project ook ter hand genomen. Dit is het mooie resultaat geworden.

Nu kunnen hier vergaderingen en Bijbelstudies en bidstonden worden gehouden.

Nu we toch bezig zijn, nemen we ook de entree mee.

Dus iedereen moest weer komen helpen, want vele handen maken licht werk. Ze zijn er allemaal erg trots op dit mooie resultaat.

Zij zijn zó enorm blij en dankbaar, met de Nederlandse sponsoren, alleen door jullie steun wordt dit mogelijk gemaakt.

En natuurlijk houden we ook van een mooie entree waar iedereen welkom is.

Balaring

We hebben hier al een keer eerder over gesproken, maar om het te verduidelijken vertellen we het nog eens. Toen we destijds onze kerk in 2009-2010 bouwden, ontmoeten we dit echtpaar, Br. Eugenie en Zr. Rose, zij vertelde dat ze door de katholieke kerk in een heuvelachtig gebied aan een huisje werden geholpen, nadat hun stadje door een aardverschuiving was weggevaagd.

Zijn een keer op zondagochtend uit nieuwsgierigheid naar onze kerk in Natividad komen kijken, om vervolgens nooit meer weg te gaan. De afstand naar hun plaats is 30 minuten rijden over onverharde ruwe wegen met de motor. Maar hun enthousiasme is er niet minder om geworden. De volgende keer wilden mensen met hun mee naar die kerk. De motor met zijspan was al snel te klein. Later werd deze ingeruild voor een tractor met aanhangwagentje. Maar ook na enige maanden u begrijpt het al, was ook deze te klein, omdat er zoveel kinderen meewilden ging dit niet meer.

De katholieke kerk, eigenaar van de huisjes bestuurt door nonnen, wilde niet dat er Bijbel-studie en gebedsavonden in de huisjes werden gehouden. Eugenie en Rose bleven geloven en bidden voor een oplossing, dat God ook hier weer voorziet. Eugenie kwam in gesprek met een van de omliggende boeren, want hij zocht naar werk, en hij vertelde van zijn verlangen, voor een klein samenkomstplekje, de boer gaf wonderbaarlijk een stukje land van twaalf bij twaalf meter om een samenkomst te houden op loopafstand van de huisjes.

Sandra vertelde ons in augustus 2017 dat het onvoorstelbaar is hoeveel kinderen er op af komen als je hen aandacht geeft en over Jezus verteld.

Eugenie zamelde geld in, samen met 17 andere gemeenteleden het bedrag was 8.500 peso’s (omgerekend 140,- Euro) om te beginnen.

Wij als stichting hebben een motivatie gift gegeven van 1.000,- Euro.

Zodat ze kunnen beginnen.

Wij hebben hun geadviseerd het stevig met cement te maken, vanwege de krachtige tyfoons die er op de Filippijnen kunnen zijn.

Je ziet nu overal glimlachende gezichten die willen meebouwen aan die grote fantastische familie van God. In de maand februari hebben we een grote anonieme gift ontvangen, waardoor we voor hen dertig plastic stoelen en dertig kinderstoelen konden gaan aankopen.

Maar zij wilden nog even wachten tot de bouw klaar is.

Zodat ze de stoelen netjes konden opbergen.

Wij als stichtingsbestuur Tulong Natividad Nederland zijn enorm dankbaar en trots op u, dat dit door uw regelmatige ondersteuning wordt mogelijk gemaakt. Nogmaals onze hartelijke dank.

Nog even iets over ons zelf: Ik (Wander) heb het goede nieuws van de oncoloog gekregen dat het begeleidingstraject na vijf jaar hier eindigt, met de opmerking "geniet van elke dag".

Dus lieve mensen ik voel mij een gezegend persoon.

Met Emy gaat het de laatste tijd weer moeizaam. De medicijnen geven haar veel verschillende bijwerkingen. Daarom wil ik u vragen haar in uw gebed mee te gedenken. Wij willen het van Hem blijven verwachten.

Gironr. NL 80 INGB 000 4894 244

KvK Alkmaar 371.23.598